چسب نوار لبه

امروزه به دلیل قیمت بالای چوب طبیعی کمتر پیش می‌آید که همه بخش‌های وسایل از این ماده ساخته شوند. معمولا در بخش‌های داخلی از مصنوعات چوبی استفاده می‌شود و برای زیبایی کار از روکش و نوار لبه چوب طبیعی کمک می‌گیرند.

روکش و نوارهای لبه چوب طبیعی، زیبایی خیره کننده‌‌ای دارند و از این نوارها در تولید لوازم دکوری، میز و کمد استفاده می ‌شود. این نوع نوار لبه با وجود زیبایی بالا، در مقابل آتش، دمای بالا و ساییدگی مقاومت کمتری نسبت به انواع دیگر روکش دارد.

در این مقاله با بررسی انواع چسب نوار لبه و کاربردهای آن، نکاتی را در خصوص انتخاب بهترین نوع چسب نوار لبه آورده‌ایم .

ویژگی‌های قابل‌ توجه چسب نوار لبه

لوازم مصرفی مختلفی که در آشپزخانه قرار می‌گیرند، در معرض رطوبت بالا، حرارت زیاد و نفوذ حشرات موذی قرار دارند. در چنین شرایطی باید از متریالی استفاده شود که در برابر همه این عوامل مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

جوات با بیش از چند دهه سابقه در تولید أنواع چسب‌های صنعتی ، برند قابل اعتمادی برای مشتریان بوده است. امروز  بسیاری از افراد از چسب نوار لبه جوات به دلیل مقاومت بالای آن استفاده می‌کنند؛ به عبارتی اگر در برابر حرارت بالا، سایش و ضربه قرار بگیرد، از بین نمی رود.

چسب نوار لبه

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز نوار  PVCجوات که به نوار لبه چوب شهره است، هزینه متعارف آن است به طوری که بسیاری از افراد از هر قشری این امکان را دارند که آن را سفارش دهند. یکی دیگر از دلایل کاربرد فراوان آن در صنایع چوب این است که کار کردن با آن بسیار ساده است و به سهولت استفاده می‌شود.

نوارهای لبه PVC کجاها کاربرد دارند؟


نوار PVC جهت استفاده در کابینت‌ها، کمدها، قفسه‌ها، مبلمان، کتابخانه‌های چوبی که با استفاده از روکش‌های مختلف چوب همچون روکش ممبران تزئین می‌شوند، به کار برده می‌شوند.
لبه‌های درهای چوبی که از چوب طبیعی ساخته می‌شوند و درهای MDF و نئوپان به مرور زمان بر اثر کارکرد، فرسوده می‌شوند که برای جلوگیری از این مشکل آن‌ها را با نوار لبه PVC می‌پوشاند.

انواع نوارهای لبه  PVC

نوار PVC توسط شرکت‌های مختلف تولید می‌شود که با توجه کیفیت مواد اولیه مورد استفاده شامل درصد PVC مورد استفاده در نوارلبه و نوع روکش نوار و کیفیت آن از لحاظ تطابق پذیری با رنگ MDF و عدم خش پذیری و همچنین پرایمر مورد استفاده دارای رده بندی متفاوت می‌باشد. بهترین نوع این محصول را می‌توان در برند جوات مشاهده کرده.

انواع نوارهای لبه  PVC

این برند با در نظرگرفتن نرمی و سختی بسیار مناسب و متعادل با استفاده از مکانیزم خاصی وجود دارد بارزترین ویژگی این محصول از لحاظ کیفیت مب‌باشد. نوار لبه PVC در ایران در دو سایز ۲ میلیمتر و ۱ میلیمتر عرضه می شود. نوارهای یک میلیمتری PVC معمولا در رول‌های ۲۰۰ متری و نوار لبه‌های دو میلیمتری در رول‌های ۱۰۰ متری عرضه می‌شوند.

نکات مهم

  • برای زیبایی بیشتر کار رنگ نوار لبه را متناسب با رنگ یا روکش قطعه کار انتخاب کنید.
  • در صورت استفاده از نوار لبه با عرض بیشتر از ضخامت ورق، پس از خشک شدن چسب لبه، قسمت اضافی رو یا زیر قطعه نوار لبه بریده می‌شود.
  • رطوبت مناسب محیط در هنگام انجام فرایند لبه چسبانی و استفاده از دستگاه لبه چسبان باید بین ۵ تا ۵۵ درصد باشد. رطوبت بالاتر بر روی کیفیت لبه بریده شده تاثیر می‌گذارد.
  • دمای مناسب برای کارکرد مطلوب فرآیند لبه چسبانی بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. دمای محیط علاوه‌ بر تاثیر روی کیفیت لبه‌های برش خورده، ممکن است سیم‌های دستگاه لبه چسبان را نیز دچار اختلال کند.
  • در صورت استفاده از چسب نوار لبه گرانول٬ چسب گرانول مورد استفاده باید در محیطی خشک و عاری از رطوبت، در دمای بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد و دور از معرض مستقیم نور خورشید نگهداری شود.
  • برای اطمینان از چسبیدن صحیح لبه باید دقت کنید که چسب فاقد لخته و با غلظت یکنواخت باشد و به‌خوبی با حرارت مناسب فعال شده و چسب زیر نوار به شکل یکنواخته‌ پخش شده باشد.

نتیجه‌گیری

 در راستای شکوفائی صنعت چوب و همزمان با بوجود آمدن تولیدات مصنوعی در این صنعت و تولید صفحات نئوپان و MDF ، دستگاه‌های لبه چسبان پا به عرصه وجود نهادند. علت اصلی تولید اینگونه دستگاه‌ها بهره‌گیری بیشتر از این نوع صفحات و مقاوم سازی آن‌ها در برابر شرایط محیطی از جمله حرارت ، رطوبت محیط و همچنین حشرات موذی است.

شما می‌توانید جهت خرید و سفارش أنواع چسب‌های صنعتی از طریق لینک زیر با کارشناسان فروش بازرگانی مدقالچی در ارتباط باشید..

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *