چسب صنایع غذایی

چسب صنایع غذایی نوعی چسب صنعتی است . در ابتدا قبل از اینکه به معرفی چسب صنایع غذایی بپردازیم، خوب است که اطلاعاتی در مورد چسب داشته باشیم و اینکه چسب در صنایع غذایی چه کاربردی دارد؟

چسب چیست؟

 همان طور که همه ما می دانیم، چسب ماده‌ای چسبناک بوده که از آن برای اتصال قطعات مختلف استفاده می‌شود. چسب «ماده چسبنده ای است که برای چسباندن اشیا یا مواد به هم استفاده می شود. این بدان معنی است که در تئوری، هر ماده ای که یک یا چند سطح را در یک پیوند نیمه دائمی به دائمی به یکدیگر متصل می کند، به عنوان چسب طبقه بندی می شودچسب ماده‌ای غیر فلزی است که می‌تواند دو ماده را با استفاده از مکانیزم‌های چسبندگی وهم چسبی به یکدیگر متصل کند. بیشتر چسب‌ها از پلیمرهای آلی تشکیل شده‌، به صورت مایع بوده و بعد از سخت شدن به حالت جامد در می‌آیند. مقاومت چسب به دو عامل چسبندگی سطوح و نیروی بین مولکولی چسب بستگی دارد.

چسب در صنایع غذایی

چسب صنایع غذایی

چسب غذایی نوعی چسب خوراکی خاص است که توسط صنایع لبنی در فرآیند تولید استفاده می شود. مخصوصاً برای تزئین پنیرها با چیزهایی مانند ادویه، میوه های خشک، گل و برگ مناسب است. که به محصول ظاهری جدید، رنگ متفاوت و طعمی خاص می دهد. همچنین”ایمنی غذا” مفهومی بسیار گسترده است که برای پاسخ صحیح به این سوال باید در چارچوبی محدود شود. به عنوان مثال، در تئوری، یک چسب خوراکی حتی ممکن است به عنوان “غذا ایمن” برای بسته بندی واجد شرایط باشد. چسب های ایمن برای مواد غذایی اغلب برای تولید بسته بندی ایمن مواد غذایی درخواست می شود. از نظر ترکیب و مقررات، چسب ها معمولاً به شدت با پلاستیک های صنعت بسته بندی مطابقت دارند و بنابراین انتظار می رود که با اجرای پلاستیک مطابقت داشته باشند.

چه نوع چسبی در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود؟

برای کاربردهای مرتبط با صنعت مواد غذایی، هم چسب های مبتنی بر آب و هم چسب های ذوب داغ ایمن ترین هستند. برچسب ها و مهر و موم ها برای کارتن ها و جعبه ها معمولاً با چسب های حلال ساخته می شوند. در نهایت، ذوب داغ برای کاربردهای خودکار، از جمله نصب و آب بندی کارتن ها و جعبه ها، بهترین است.

چسب های بی‌خطر مورد استفاده در صنایع غذایی

بسیاری از انواع چسب های مبتنی بر آب؛ از جمله برخی از فرمول های رزین، دکسترین، و چسب نشاسته. برای تماس غیرمستقیم با مواد غذایی تایید شده است. چسب های مبتنی بر آب سازگار با محیط زیست هستند و برای آب بندی و جعبه های غلات، بسته بندی، برچسب زدن بطری، تولید جعبه های راه راه و غیره استفاده می شوند.

این یک چسب غذایی مورد تایید FDA است که سازگار با محیط زیست است و اغلب در ساخت جعبه های سفت، لوازم التحریر و جعبه های آب نبات استفاده می شود. همراه با رزین چسب مایع مبتنی بر آب، این نوع چسب ها معمولاً برای آب بندی غذاها، بطری ها و تنظیم کافی آنها استفاده می شود.

چه نوع چسبی در صنایع غذایی بی خطر است؟

 طبق تحقیقات گفته می شود که چسب المر ایمن و غیرسمی است و اگر تا به حال استفاده از آن را تجربه کرده باشید، ممکن است متوجه شوید که هنگام خشک شدن چسب هیچ عارضه جانبی مضری ندارد. می توانید به راحتی چسب خشک شده را جدا کنید یا آن را با آب بشویید. چسب المر به طور کلی غیر سمی است.

در آخر

 با توجه به آنچه در مقاله گفته شد، امروزه کاربرد چسب در صنایع و مشاغل مختلف بسیار زیاد شده  است و هر کدام از این مشاغل بر حسب کارکردی که دارند از چسبی که مورد نظر با کارشان است، استفاده می کنند . مثلا برای بسته بندی کردن بسیاری از کارتن ها که مختص محصولات غذایی هستند با توجه به این که در صنایع غذایی استفاده از منگنه و چسب مایع با ممنوعیت مواجه است از چسب استفاده می شود، درمواردی که رطوبت زیاد است برای بسته بندی کردن از کارتن های پلاستیکی استفاده می شود که در نهایت این کارتن های پلاستیکی هم نیاز به چسب برای بسته بندی دارند.  یک نکته مهم اینست که چسب ها هم دارای تاریخ انقضا هستند و بعد از مدت زمانی که از تاریخ انقضای آن ها بگذرد چسبندگی خود را از دست می دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *