چسب پلی اورتان 

 به طور کلی چسب پلی اورتان یا (PUR) نوعی چسب صنعتی است و ماده شیمیایی است که در صنایع مختلفی کاربرد دارد.  این چسب ها اغلب برای اتصال قطعات به فلز، پلاستیک یا حتی شیشه استفاده می شود. همچنین این چسب؛ با مواد شیمیایی بر پایه ایزوسیانات ساخته شده است. این نوع چسب‌ها از پلیمرهایی ساخته شده است که بیشتر آن‌ها از مواد افزودنی تشکیل شده است.  این نوع چسب‌ها برای سازه‌هایی که از مقاومت بالایی باید برخوردار باشند مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین چسب PUR به دو صورت تک جزئی و دو جزئی در بازار موجود است.

مزایای چسب پلی اورتان 

محصولات چسب پلی یورتان در برابر آب، دماهای بالا مقاوم بوده و فرآیند پخت سریعی دارند. هنگامی که آنها سفت شدند، باز کردن مفصل ممکن نیست. آنها در برابر خوردگی مقاوم هستند، بسیار بادوام هستند و زیبایی شناسی عناصری که بر روی آنها استفاده می شوند را بهبود می بخشند.

۵ کاربرد مهم چسب پلی اورتان

۱- Ranels عایق بندی شده Struoctwal (SIP)

چسب پلی اورتان 

از چسب pu می توان برای چسباندن تخته های  SIPاستفاده کرد.یک ورق باربر است که از دو لایه پانل های بیرونی ساختاری (معمولاً پانل های OSB) با یک هسته فوم سفت و سخت که بین آنها قرار گرفته است، تشکیل شده است. پانل ها قوی و سبک هستند، در کارخانه طبق رویه های استاندارد تولید می شوند و سپس به محل ساخت و ساز ارسال می شوند، جایی که می توان از آنها به عنوان کف، دیوار و سقف استفاده کرد و به سرعت مونتاژ کرد تا یک پوشش حرارتی و صوتی مهر و موم شده ایجاد کند.

۲-استفاده از چسب پلی اورتان  در زمینه نجاری

این چسب ها رطوبت گیر تک جزئی مورد استفاده در صنعت نجاری مایع بوده و در دمای اتاق قابل استفاده است. معمولاً دارای استحکام اتصال بالا، انعطاف پذیری خوب و مقاومت در برابر آب است و می تواند به انواع زیرلایه های غیر چوبی (مانند فلز، پلاستیک، لاستیک و غیره) متصل شود. استحکام تر و خشک پلی اورتان یک جزئی بهتر از چسب فنلی است. پوشاندن عامل جفت کننده هیدروکسی متی رزورسینول روی سطح بستر پیوند قبل از اتصال می تواند استحکام پیوند را بهبود بخشد.

۳- استفاده از چسب پلی اورتان در زمینه کفش سازی

برای برخی از مواد کفش با قطبیت پایین، مانند SBS، استحکام لایه برداری این چسب نمی تواند الزامات را برآورده کند. با افزودن رزین چسبنده، می توان یک چسب پلی اورتان برای کفش با کریستالیته بالا، سرعت کریستالیزاسیون سریع، استحکام اتصال بالا و استحکام لایه برداری ایده آل ایجاد کرد.

۴- ساخت و ساز و سنگ فرش زمینه

این نوع چسب نه تنها غیر سمی، سازگار با محیط زیست و استفاده آسان هستند، بلکه دارای مزایای غیر قابل مقایسه ای نسبت به سایر چسب ها هستند، مانند مقاومت عالی در دمای پایین، مقاومت در برابر حلال، مقاومت در برابر پیری، مقاومت در برابر ازن و خواص ضد باکتریایی. این چسب، نقش مهمی در کاربرد مصالح روسازی ساختمان دارند. و به طور گسترده ای در درب فولادی آتش، تشک های کف لاستیکی الاستیک، کاشی های کف لاستیکی سخت و زمین های ورزشی که در آن باندهای پلاستیکی گذاشته می شود استفاده می شود.

۵- در زمینه خودروسازی

صنعت خودروسازی

چسب های پلی اورتان که به طور گسترده در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند عمدتاً عبارتند از: درزگیرهای یک جزئی مرطوب کننده برای شیشه جلو می باشد. همچنین چسب های ساختاری برای اتصال FRP و مواد کامپوزیت تشکیل ورق استفاده می شود. نوع دو جزئی آن برای قطعات داخلی و غیره و همچنین برخی از قطعات خودرو باید با مواد فوم پلی اورتان پر شوند تا نقش آب بندی یا ضد ضربه را ایفا کنند.

در آخر

چسب های پلی اورتان چسب های بسیار متنوعی هستند که از یک پلیمر یا مولکول زنجیره بلند ساخته می شوند. برخی از آنها انعطاف پذیر و لاستیکی هستند، در حالی که برخی دیگر مانند اپوکسی سخت و محکم هستند. یکی از مزیت‌های بزرگ چسب‌های پلی اورتان این است که می‌توان آن‌ها را برای چسباندن به انواع مختلفی از مواد فرموله کرد. چسب های چوب پلی اورتان، درزگیرهای پلی اورتان، چسب های ساختمانی و بسیاری موارد دیگر وجود دارد. چسب های پلی اورتان اغلب به عنوان چسب نصب برای اتصال قطعات به فلز، پلاستیک یا حتی شیشه استفاده می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *